بازاریابی چیست؟

به هر عملی که یک شرکت برای جذب مخاطب و معرفی محصول و یا خدماتش انجام می‌دهد، بازاریابی می‌گویند. هدف از بازاریابی، تولید محتوا برای معرفی ارزش محصولات به مشتریان بالقوه است. همه تلاش‌های بازاریابی در بستری با عنوان محیط بازاریابی انجام می‌شود. 

انواع بازاریابی

انتخاب مکان و نحوه‌ بازاریابی به این بستگی دارد که مشتری‌هایتان کجا هستند و وقتشان را بیشتر در چه مکان‌هایی می‌گذرانند. این شما هستید که با تحقیق روی بازار هدف، روش بازاریابی و ابزارهای آن (مانند نرم افزار CRM) را انتخاب می‌کنید. بهترین و کاربردی‌ترین روش‌های بازاریابی در دنیای امروز را می‌توان این‌گونه دسته‌بندی کرد :

بازاریابی اینترنتی

این روش فروش که از کمپین فروش محصول Excedrin الهام گرفته شد، به صورت آنلاین و با هدف حضور تجارت در دنیای اینترنت گسترش یافته است. خوشبختانه آموزش‌های زیادی از بازاریابی اینترنتی توسط بزرگترین شرکت‌های دنیا ارائه شده است که می‌توانید به کمک آن‌ها خود را در آموزش بازاریابی و فروش اینترنتی تقویت کنید.

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو

Search engine optimization (که به اختصار سئو یا SEO نامیده می‌شود)، روی بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت برای نشان داده شدن در صدر نتایج موتورهای جستجو متمرکز است. بازاریاب‌ها از تدوین استراتژی سئو و جستجوهای آنلاین برای جذب مشتری و شناخت علایق مردم استفاده می‌کنند. متخصصان بازاریابی از بهینه سازی موتور جست‌وجو برای بازاریابی درونگرا استفاده می‌کنند. 

بازاریابی با شبکه‌های اجتماعی

تجارت‌ها می‌توانند از فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و شبکه‌های مشابه برای جذب مخاطب و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. 

بازاریابی چاپی

همان‌طور که روزنامه‌ها و مجلات روز به‌ روز بیشتر با قشر مخاطب مجلات چاپی آشنا می‌شوند، تجارت‌ها می‌توانند بر اساس نیاز از مقالات، عکس‌ها و محتواهای مشابهی که مشتریانشان می‌خوانند در جهت بازاریابی استفاده کنند.  

بازاریابی موتورهای جستجو

این نوع از بازاریابی متفاوت از SEO عمل می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند با پرداخت هزینه‌ی مشخصی به موتورهای جستجو، لینک وب‌سایت و محتوایشان را در معرض دید مخاطبان قرار دهند. (به این امکان  pay-per-click گفته می‌شود). 

بازاریابی ویدیویی

برخلاف گذشته (که تنها تبلیغات ویدیویی مطرح بود)، بازاریاب‌ها می‌توانند از انواع ویدیوهای آموزشی و سرگرم‌کننده برای ارتباط با مخاطبان هدف استفاده کنند.